evi-in-sri.reismee.nl

Day 1 & 2 Dambulla

Gisteren zou de eerste dag vrijwilligerswerk zijn maar aangezien de school dicht was ivm waarschijnlijk Pasen kregen we de keuze tempel renovatie of een vrij dagje. Gaia en ik hadden het wel even gezien met het schilderen in deze hitte en besloten voor de vrije dag te gaan en wat sightseeing in Dambulla te doen.

Nadat de rest vertrokken was naar de tempel en we rustig aan gedoucht hadden en ook nog een kleren was sessie hadden gedaan, liepen we vanaf ā€œons huisā€ naar de mainstreet. Dit was zoā€™n 20 minuten lopen tussen al mooie velden vol gewassen. Eenmaal bij de mainstreet eerst de bus gemist omdat we als domme toeristen een kiosk ingingen om te vragen of er wel een bus kwam toen we hem net te laat voorbij zagen rijden... Niet veel later de volgende bus gestopt en er bij ā€˜The Cave Templesā€™ uit gegaan. Eigenlijk niet helemaal want het was nog een kleine 10 minuutjes de berg op lopen tot de entrance en we vastberaden de tientallen tuktuks hebben afgewezen. Maar hier begon het eigenlijk pas... Na de entree betaald te hebben konden we beginnen aan het flink aantal traptredes tot de daadwerkelijke tempels. Het was het echter zeker waard want het uitzicht was zo mooi maar nog het allergaafst vonden we de tempels. Er waren vijf verschillende ā€œcavesā€ en allemaal stonden ze van binnen vol met Buddha beelden en was de hele grot aan de binnenkant beschilderd. Na alles bewonderd te hebben, rennend op onze blote voeten over de hete stenen terug gerend naar onze sandalen en de berg afgegaan.

Dit keer maar besloten met de tuktuk naar onze volgende bestemming, ā€˜The Golden Templeā€™, te gaan die aan de mainstreet lag. Hier even een kijkje genomen aan de mooie gouden stupa en een groot gouden Buddha beeld. Even later weer de bus gepakt terug waar we eerst nog even goed afgeperst werden maar uiteindelijk na 7x vragen en 5x genegeerd te worden, ons wisselgeld gekregen.

Rond 1 uur waren we terug waar het lieve vrouwtje al aan kwam lopen met onze overheerlijke lunch. De rest van de middag gechilld en ons volgende weekend gepland naar Anuradhapura en Trincomalee.

Vandaag begon de dag lekker spontaan aangezien we na het ontbijt nog wat tijd overhadden en ze vroegen of we wilden helpen in de tuin. En waarom niet toch? Dus even later stonden we in de modder tussen de planten aubergines te plukken en daarna ook nog een papaya uit de boom mogen halen. De dag begon dus al leuk allen wat minder dat mā€™n schoenen onder de modder zitten maar er zijn ergere dingen in de wereld. Vervolgens gingen we (Lydia, Gaia en ik) dan voor het eerst naar de pre-school en dat ging lekker op zā€™n Hollands op de fiets. Met onze hippe helmpjes stapten we op onze mountainbikes en fietsen we in zoā€™n 15 minuutjes naar de pre-school waar we totaal bezweet aankwamen... Het was een klein schooltje wat eigenlijk maar uit Ć©Ć©n lokaal bestond met daarna een speelpleintje. Er waren zoā€™n 18 kinderen tussen de vier en zes en Ć©Ć©n juf. Je kon meteen wel zien dat dit niet de armste kinderen waren aangezien de school er redelijk nieuw uitzag, er veel materialen waren en de kinderen nette uniformpjes en matching rugzakjes hadden. Eerst voelden we ons nog niet helemaal op ons plaats, de kinderen waren druk aan het kleuren in hun boekjes en we wisten niet zo goed wat we konden doen maar na hun pauze (waarin de juf cake en cola voor ons tevoorschijn toverde) hebben we ze een Engels liedje geleerd en nog een spelletje gedaan en dat was heel leuk! Om 12 uur was de school alweer uit en fietsten we weer terug naar ons verblijf waar we weer een heerlijke lunch kregen en verder niet zo veel gedaan hebben...

XOXO EVI