evi-in-sri.reismee.nl

Pre-school in Dambulla & Weekendtrip to Nilaveli, Trinco en Anuradhapura

Er is al weer bijna een week verstreken sinds mijn laatste blog dus ik zal maar even beginnen waar ik gebleven was. Zoals ik schreef gaf ik vorige week les op een pre-school samen met Gaia en Lydia. De klas was bezig met het alfabet (zoals wij dat kennen). Per dag mochten we dan in de middag een letter “behandelen”. Hiervoor maakten we een tekening die ze konden inkleuren met daarbij het woord van wat het was om over te schrijven. Zo hadden we in drie dagen de N van nest, de O van onion en de P van pineapple. Achteraf deden we ook altijd nog het liedje (if you happy and you know it....) dat we ze op de eerste dag hadden geleerd. De eerste keren waren wij de enige die zongen en deden zij alleen het klappen en stampen maar op de laatste dag begonnen ze dan eindelijk een beetje mee te zingen dus dat was wel leuk.

Donderdagmiddag vertrokken trouwens Eimear en Doireann richting huis en Imme terug naar Kandy en vrijdagmiddag volgde Lydia. Juliet, Gaia en ik vertrokken overigens diezelfde vrijdag voor onze weekendtrip.

Door de taxi van Lydia werden we bij de busstop van Dambulla gedropt waar we met de local bus naar Trincomalee gingen. Deze bus was al flink goed gevuld dus staan werd het... Onhandig dat ik ben viel ik natuurlijk bijna om van al dat plotselinge remmen waardoor een oudere man super lief zijn stoel aanbood. Ik natuurlijk lief afgewezen en gezegd dat het wel ging maar toen ik voor de 2e keer weer bijna op m’n bek ging, stond hij er op dat ik toch maar ging zitten.

De busrit naar Trinco duurde zo’n 3,5 uur en vanuit daar namen we weer de volgende bus naar Nilaveli (dorpje aan Noord-Oostkust). Dat waren waarschijnlijk de langste 30 minuten in ons leven... Zitten konden we gelukkig maar we stikten ons de moord van de hitte en de bus werd maar voller en voller met mensen en tassen die over ons heen hingen. Bijzondere ervaring zullen we maar zeggen. Toen we eindelijk aankwamen, kwam de eigenaar van het guesthouse (die ons van te voren nog gebeld had) ons bij de busstop ophalen dus dat was zeker chill.

De volgende dag stond Pigeon Island op de planning. Gaia en ik waren die ochtend al vroeg wakker en besloten maar een wandelingetje door het dorp te maken. Veel te beleven was er niet maar wel onszelf gelukkig kunnen maken met een rotti. Op het strand hadden we ook nog een man gevonden die ons voor een mooi prijsje naar het eiland kon varen en snorkel spullen voor ons had. Na het ontbijt bij het hotel dus met z’n 3en naar het strand gegaan waar onze vriend met z’n gezin stond te wachten want ja als je toch gaat kan je er net zo goed een familie-uitje van maken toch?

Op Pigeon Island echt super leuk gesnorkeld en zoveel mooie vissen gezien! Juliet en Gaia hadden ook nog een schildpad gezien maar ik zat natuurlijk weer te klunzen met zeewater in mijn bril, snorkel en neus dus die heb ik helaas gemist... Voor we het wisten zaten we al bijna twee uur in het water en tja dat zo van 10 tot 12 onder de brandende zon kon niet veel goeds beteken...

Na dichtbij het strand geluncht te hebben dus maar snel teruggegaan en onszelf met een goede laag aloe vera gel ingesmeerd en weg van de zon gebleven. ‘s Avonds bij het hotel gegeten waar voor ons een heerlijke BBQ met vis en garnalen werd bereid en daarna al vroeg naar bed gegaan.

De volgende dag na het ontbijt onze rugzakjes weer ingepakt en met de bus terug naar Trinco gegaan om in een ochtendje alle highlights te bezoeken. We begonnen met een echt ongelooflijk mooie en kleurrijke tempel, Kali Kovil, daarna naar de St. Mary’s Cathedral gegaan en vervolgens naar Fort Frederick gegaan waar ook nog een tempel was. Hier hadden we alleen niet zo veel tijd aangezien onze bus naar Anuradhapura (stad bekend om zijn ruïnes) om 12:30u vertrok. Dus snel even rondgelopen en vervolgens een tuktuk ingesprongen richting de busstop. Hier nog wat samosa’s en water kunnen inslaan en toen begonnen aan de 3 uur durende busrit naar binnenland.

Toen we weer lekker bezweet en met haren alle kanten op door wind aankwamen, meteen een taxi genomen naar ons hotel. Deze man bleek ook nog eens tourguide te zijn en voor een goed prijsje kon hij ons de volgende dag (vandaag dus) door de ruĂŻnes van Anuradhapura rijden. Bij het hotel even uitgerust en vervolgens met de bus het centrum in gegaan wat toch een kleine beetje tegenviel. Het is een grote stad maar niet echt op toeristen afgestemd... Uiteindelijk maar snel wat te eten gehaald en maar weer terug naar het hotel gegaan.

De volgende ochtend kwam onze taxi (met A/C!!) ons ophalen en reden we in een paar uur langs alle ruĂŻnes en tempels wat leuk was om gezien te hebben. De chauffeur bleek ook nog eens een beetje Nederlands, Italiaans en Frans (onze 3 talen) te spreken aangezien hij in deze landen dat gestudeerd had voor een paar jaar dus dat was wel lachen. Vervolgens braaf op het busstation gedropt waar we precies op tijd waren voor een A/C bus terug naar Dambulla. Niet veel langer dan een uur later waren we er al en zaten we net op tijd in een tuktuk naar ons verblijf aangezien het flink begon te regenen.

Morgen beginnen we dan meer met de projecten maar helaas is er deze week geen pre-school ivm hun vakantie rondom Nieuw Jaar dus wordt het tempel renovatie.

XOXO EVI