evi-in-sri.reismee.nl

Temple Renovation & Gardening in Dambulla

Dinsdag was het na ons lange weekend weer tijd om aan het werk te gaan. De tempel die we zouden gaan schilderen was een stukkie verder weg dan de pre-school dus daar gingen we dan op onze fietsjes. Na iets minder dan een halfuur kwamen we dan (met zweet druppend van onze gezichten) aan bij de tempel. Deze tempel was iets groter dan die van Kandy en er leefden geen monniken maar super lieve nonnen. We mochten verder werken aan het schilderen van de muren rondom de tempel en tot onze grote verbazing hadden ze hier ook verfrollers i.p.v. alleen kwasten. Rond half 11 was het tea time waarbij de nonnen ons goed verwenden. Vervolgens weer schilderen en rond 1 uur lunch wat bestond uit rijst met wel acht verschillende curry’s. Rond 3 uur gingen we weer terug naar ons verblijf waar we verder niet zo veel hebben gedaan.

De volgende dag gingen we weer naar de tempel om daar te schilderen. ‘s Middags ben ik samen met Gaia naar Dambulla gegaan (ons verblijf ligt een paar km buiten Dambulla) om o.a. een nieuwe oplader te kopen die blijkbaar leuk licht geeft... In Dambulla waren ze al druk bezig met de voorbereidingen voor het nieuwe jaar aangezien er om de 10 meter wel een kraampje was dat vuurwerk verkocht.

Vandaag konden we kiezen uit tempel schilderen en tuinieren en kozen Gaia en ik voor wat verandering oftewel tuinieren. Dit deden we gewoon op het veld achter ons huis dus dat was lekker makkelijk. We begonnen met het (wat ik denk dat het was) bemesten van een veld met plantjes wat nog best zwaar was in de volle zon. Hierna even uitgerust en vervolgens naar de bananenbomen gegaan waar we de rotte bladen van de bomen mochten hakken. Hier hadden we gelukkig geen last van de hete zon en het was nog leuk ook! Na nog net geen tien bananen opgegeten te hebben, kregen we zoals altijd weer een super lekkere lunch.

‘s Middags hadden we het spontane idee om een fietstochtje te gaan maken in de omgeving. Google Maps er dus bij gepakt en een mooi rondje uitgestippeld van zo’n 15 km. En wat was het mooi!! Over een hobbelig zandpad tussen alle plantages met hier en daar wat huizen met zwaaiende mensen en uitzicht op de bergen. Na een kleine 2 uur waren we weer terug waar de anderen inmiddels ook weer waren.

Vervolgens kwamen Sugath en Achintha (de coördinators) ons vertellen dat we nog een bananenboom mochten planten in de tuin! Dat konden we natuurlijk niet weigeren want hoeveel mensen kunnen nou zeggen dat ze een boom hebben geplant in Sri Lanka?? Dit was ook meteen een mooie afsluiting met de groep hier aangezien Marian, Felix en Ellie morgen en Gaia overmorgen vertrekken...

XOXO EVI