evi-in-sri.reismee.nl

Last day Dambulla & Weekendtrip Polonnaruwa

Afgelopen donderdag was al weer onze laatste dag bij de tempel en alhoewel ik best wel klaar was met al dat geschilder was het ook wel weer heel jammer. Dit kwam dan vooral ook door de drie lieve nonnen die we na voor mij twee en voor Juliette zelfs drie weken toch best goed hadden leren kennen. We gingen dan ook zeker niet met een lege buik en lege handen weer terug...

Ondertussen hadden we ook al weer het volgende weekend gepland en dat werd Polonnaruwa, een stad aan een groot meer met veel mooie tempels, beelden en ruïnes. Vrijdagochtend vertrokken we met de local bus en na zo’n anderhalf a twee uur rijden waren we al bij de busstop van Polonnaruwa vanaf waar we in zo’n 10 minuutjes naar het hotel gelopen zijn. Het oorspronkelijke plan was om meteen de archaeological sites te bezoeken maar toen we hoorden dat we voor een oké prijsje ook nog een safari konden doen met 4 andere toeristen, konden we dat eigenlijk niet weigeren. De jeep zou ons om half 2 ophalen dus hadden we nog een dik uur om wat te lunchen. We konden bij het hotel fietsen lenen en na even voor een restaurantje gezocht te hebben toch in local tentje beland waar we wel 6 verschillende soorten samosa’s kregen die allemaal suuuper lekker waren.

Rond half 2 stapten we dan in de jeep en reden we in ongeveer een uur naar Minneriya National Park. Onderweg kwamen we op straat al een olifant tegen zo dat moest een goed teken zijn.    En ja hoor, olifanten in overvloed!! Helaas viel dat ook te zeggen over het aantal jeeps maar dat mocht de pret niet drukken. In het park lag ook nog een heel groot meer met daarachter uitzicht op de bergen, echt super mooi! Verder ook nog duizenden apen, herten, pauwen, toekans en andere vogels gezien. Op de terug weg ook nog een groot stuk over binnendoor weggetjes gegaan waar we ook nog wat dieren en vooral veel mooie natuur hebben gezien. Wel met een lichte hersenschudding terug gekomen aangezien ik vaak net iets te laat was met bukken voor alle takken... Ook nog m’n zonnebril van m’n hoofd afgeveegd (kon ook alleen mij overkomen ) maar die heeft zich zelf ook wel weer bewezen als goede aankoop aangezien ie nog heel was.    Rond half 7 waren we weer terug bij het hotel waar uitgebreid voor ons gekookt was.

De volgende dag, vandaag dus, stapten we na een heel lekker Sri Lankaans ontbijt rond 8 uur op de fiets richting de ticket office. Voordat we het museum ingingen zijn we eerst nog een mooi stukje langs het water gefietst tot aan een monument van een oude bibliotheek en een standbeeld. Hierna genoten van de airco in het museum en even rondgekeken daar en vervolgens de archaeological suite naar binnen gefietst wat nog behoorlijk groot was. Gelukkig hadden we een kaart en ook nog de skills om die te lezen en begonnen we aan het rondje waar we echt super veel mooie ruïnes van standbeelden, tempels en gebouwen hebben gezien! Rond 1 uur weer terug gefietst naar het hotel om onze tassen op te halen en naar de busstop gelopen waar we snel nog wat roti hebben gekocht voor onderweg.

Inmiddels zijn we weer terug bij de accommodatie in Dambulla en vertrekken we morgenochtend naar weer een ander locatie: Hill Country, waar Juliette en ik aankomende week vrijwilligerswerk gaan doen.

XOXO EVI