evi-in-sri.reismee.nl

Day 5 in Hanguranketha

Het is 05:15 en Juliette en ik wachten op de bus naar Nuwara Eliya terwijl we “genieten” van de gebeden en gezang in de tempel naast ons...

Donderdag na de pre-school gingen we dus naar de tempel met het plan om weer verder te schilderen maar dat liep even anders. Dit weekend is het namelijk Vesak Full Moon Poya, een festival waarbij (tijdens volle maan) de belangrijke momenten in Buddha’s leven worden gevierd. Rond de tempel waren ze daarom bezig met de voorbereidingen daarvoor en werden we gevraagd te helpen met het opzetten van een tentje. Daarna zijn we weer in de laadbak van een truck gesprongen om de versieringen om te halen. Deze bloemen en versiersels hebben we allemaal de truck ingeladen en, na een colaatje van de organisator gekregen te hebben, tussen al zooi in de laadbak gaan zitten en terug naar de tempel gereden.

Vrijdag begon dus het festival en dat was vooral te zien aan alle mooie lampionnen die door het dorp hingen. ‘s Ochtends gingen we naar de pre-school en zei onze coördinator dat we een wit shirt aan moesten doen als we die hadden. Daar eenmaal aangekomen zagen we alle lieve kindjes super mooi gekleed in het wit met wat ouders al op het pleintje voor de school staan. We gingen namelijk naar de tempel in het dorp ivm, je kan het al raden, de Vesak Full Moon Poya. Bij de tempel waren wij niet de enige school en krioelde het van de wit geklede kindjes die ons als soort celebrities zagen. Er werd druk gezwaaid, ‘bye’ geroepen en ‘what is your name’ gevraagd (waarna ze me een beetje wanhopig aankeken toen ik Evelien zei en dus mijn naam maar tijdelijk naar Eva had veranderd). Kaarsjes werden aangestoken, bloemen werden geofferd en gebeden bij het Buddha standbeeld. Het was super bijzonder om mee te maken!

‘s Middags niet geschilderd aangezien het druk zou zijn bij de tempel door het festival. Bij het huis dus maar een beetje gechilld en onze tas gepakt voor dit weekend. Inmiddels zitten we in een rijdende bus en zijn we als het goed is over 3 uurtjes in Nuwara Eliya.

XOXO EVI